Fenomenul de suprasolicitare fizică

Alimentația, odihna și sportul completează tabloul unui stil de viață sănătos. Tocmai de aceea, este necesar să menținem un echilibru între aceste componente pentru a putea obține maximul de beneficii.

Este bine cunoscut faptul că alimentația echilibrată și mișcarea contribuie la îmbunățirea/menținerea stării de sănătate (fizică și psihică), menținerea unei greutăți corporale optime și reducerea riscurilor cardiovasculare. Desigur, odihna din timpul somnului este și ea esențială pentru ca fizicul și psihicul să se reîncarce.

Ce se întâmplă însă în momentul în care nu se păstrează un raport optim între acestea?

Scenariul cuprinde adesea alegeri alimentare nepotrivite, odihnă necorespunzătoare și reducerea calității antrenamentelor. Din dorința de a obține rezultate cât mai rapid, într-un timp scurt, deseori, acest scenariu este dus la extrem. Cu siguranță v-ați confruntat cu situația în care, deși practicați sport aproape zilnic, rezultatele au întârziat să apară. În acest caz, este posibil să vă confrunți cu fenomenul de suprasolicitare.

De ce? Pentru că alimentația joacă un rol la fel de important.

Lucrurile sunt cât se poate de simple. Presupunem că organismul nostru este ca un autovehicul care, pentru a porni, are nevoie de combustibil. Mâncarea reprezintă energie, iar organismul are nevoie de energie pentru a funcționa la capacitatea maximă. O alimentație adaptată nevoilor fiecăruia dintre noi va contribui la creșterea performanței sportive, a gradului de rezistență și a forței, fără a risca o suprasolicitare sau leziune a mușchilor.

 

Riscuri asociate suprasolicitării fizice

Efortul fizic extrem asociat cu alimentația dezechilibrată nutrițional poate avea efecte negative asupra corpului, efecte evidențiate prin: odihnă insuficientă/insomnie, oboseală cronică, ritm cardiac modificat, dureri musculare, leziuni musculare, performanța scăzută a antrenamentului, iritabilitate/anxietate/depresie, dar și reducerea apetitului sau scăderea imunității.

Fenomenul a fost studiat și s-a dovedit că exercițiul fizic excesiv crește riscul de leziuni de suprasolicitare, cum ar fi tendinita și fracturile de stres fizic. În rândul bărbaților, exercițiile fizice intense scad libidoul, posibil din cauza oboselii fizice, dar și a scăderii nivelului de testosteron, iar în rândul femeilor s-a observat un risc crescut de osteoporoză, pierderea densității osoase, dereglări menstruale sau tulburări de alimentație.

Odihna insuficientă și lipsa orelor de somn recomandate pot afecta calitatea antrenamentelor și modul în care ne alimentăm. De asemenea, cresc riscul de apariție a obezității, a diabetului zaharat de tip 2 și a hipertensiunii arteriale.

Mecanismul rezultă din privarea de somn. Metabolismul este încetinit și secreția de cortizol crește, iar acest lucru duce în cele din urmă la un apetit crescut pentru carbohidrații rafinați, corelat cu scăderea capacității organismului de a arde caloriile ingerate. Ba mai mult, secreția hormonilor ce au rol în reglarea apetitului este perturbată. Astfel, împreună cu încetinirea metabolismului și a capacității organismului de a arde calorii, crește riscul de apariție a obezității.

 

Cum previi fenomenul de suprasolicitare?

Fenomenul de suprasolicitare poate fi prevenit prin setarea unor așteptări realiste și a unor obiective pe termen lung. Pe lângă acestea, bineînțeles, este necesar să echilibrați raportul alimentație – odihnă – activitate fizică.

Dacă doriți să aflați cum puteți echilibra această balanță, specialiștii Clinicii de Nutriție și Pedalas sunt pregătiți să vă ofere cele mai bune soluții. 

Echipa Clinicii de Nutriție

Dacă ți-a plăcut articolul, distribuie mai departe.​

error: Content is protected !!